Jdi na obsah Jdi na menu

Bitcoinový maximalismus

16. 12. 2021

Tento text je mou reflexí tzv. bitcoinového maximalismu, a některých argumentů, s nimiž jsem se setkal při "střetech" s BTC maximalisty v rámci české i mezinárodní komunity. Nejde o obsáhlý text, spíše pár drobných postřehů, protiargumentů a paralel. BTC maximalismem se na těchto stránkách nechci příliš zabývat, ale reagovat musím.

Technologická nadřazenost Bitcoinu jako argument?

Bitcoin je revoluční technologický počin, stejně jako blockchain. Je to významná a relevantní alternativa k fiatovému finančnímu systému. Vnímám ho jako otevření cesty k novým technologiím, k novému pokroku ve 21. století v rámci informačních technologií, jako nástroj demokratizace finančního systému, který byl dlouhou dobu přehlížen jako obskurní hračka kryptopunkerů a anarchokapitalistů, a který už se stává námětem vášnivých debat českých hospod (osobní zkušenost, a asi nejlepší příklad demokratizace této technologie).

Je však revoluční technologie Bitcoinu argumentem, který může jeho stoupencům ospravedlňovat jakousi víru v jeho nadřazenost?

Setkal jsem se s argumentem, který budu lehce parafrázovat a zkrátím ho: "Bitcoin je revoluční technologie a dělá přesně to co má,", tímto argumentem jeho proponent odmítal existenci altcoinů. Bitcoin je revoluční technologie a dělá přesně to co má, ale to není nijak validní ve vztahu k jiným altcoinům. Navíc, pokud bychom měli užívat tento argument, můžeme prohlásit toto: "Guttenbergův tiskařský lis je revoluční technologie a dělá přesně to co má". Guttenbergův tiskařský lis byl revoluční technologie, a dělal přesně to co měl dělat. Znamená to, že zahodíme laserové tiskárny a vrátíme se k tomuto tiskařskému lisu? Slyšet od zastánců BTC tento argument je skoro dadaistické.

V podobném duchu se nese tvrzení, že Bitcoin tady navždy bude. No, Guttenbergův tiskařský lis, či automobil Ford Model T tady taky dodnes existují, ale nikdo už je nepoužívá, protože technologie postoupila.

Bitcoin altcoiny potřebuje

Bitcoin altcoiny potřebuje. Ať to maximalisté chtějí slyšet nebo ne, a to hned z několika důvodů. Z technologických důvodů mu může asistovat, jako se to děje v propojenosti mezi Bitcoinem a Litecoinem (viz SegWit technologie), nebo prostě tím, že bude muset reagovat na pokroky v jiných kryptoměnách a přizpůsobovat se tomu, aby neztratil tempo. Svým způsobem je tedy BTC maximalismus o to absurdnější, že de facto prosazuje monopolizaci decentralizovaného světa pod jednu kryptoměnu a monopol vždy znamená úpadek, kdekoliv a kdykoliv.

Dalším důvodem, proč BTC potřebuje altcoiny je ten, že altcoiny, z nichž některé jsou opravdu otřesné, pročišťují část kryptoměnového trhu od "dumb money" a začátečníků.

Maximalismus jako náboženství

Maximalismus, ať už Bitcoinový, či altcoinový (se kterým jsem se taky setkal) vnímám jako paralelu k náboženskému kultu. Osvícenectví 18. století a průmyslová revoluce 19. století s nástupem technologií 20. století zabili v euroamerické civilizaci monotheistického Boha. Člověk, ale Boha, či podobnou figuru a s tím spjatý soubor idejí a ideologií potřebuje, výsledkem je tak vyprázdněnost, která vede člověka k nutnosti hledání ideologie všude možně, jedno zda v liberalismu, socialismus, konzervativismus, feminismu, v identifikaci s fotbalovými kluby, a/nebo v Bitcoinovém či altcoinovém maximalismu. Důvod proč kritizuji BTC maximalismus, a proč odmítám i altcoinový maximalismus je ten, že jde o politickou ideologii mající charakteristiky kultu, a nic není horší, než kombinace technologie, peníze a kult.

Pokud bychom dnes žili ve středověku, troufnu si říci, že celá řada maximalistů (BTC i altcoinových) by nejspíše byla horlivými náboženskými křižáky, inkvizitory atp.

Závěr

Maximalismus, BTC i altcoinový, který se přenáší do hádek, rozmíšek, rozbrojů v kryptokomunitě a kryptosvětě, ale který dosud není naštěstí příliš reflektován zbytkem společnosti, proto vnímám jako podobně nebezpečný element jako státní zásahy, či regulace, pouze tento element si vytváříme my sami, vlastní horlivostí, upínáním se k něčemu, čemu dáváme neexistující atributy, a co si ve svém myšlení zakřivujeme k obrazu svému, ve výsledku tomu tedy škodíme. Vykašleme se proto na maximalismus. Konkurujme si, ale neničme se.